Monday, December 18, 2017

Ketam Telur Masin Ala ZLC


Ketam telur masin atau biasanya orang buat ketam goreng telur masin....tapi memandnagkan saya tak menggunakan kekdah menggoreng dulu ketam ni jadi saya panggil ajer ketam telur masin. Sukanya la anak2 makan ketam....memang rezeki kami sekeluarga...bila sampai di jeti air pasang...jadi nelayan baru naik le darat. Memang tak fikir lama, dituang jer hasil tangkapan di meja pasar tu terus saya cekup cepat2....

Hidup2 lagi ketamnya masa saya siap....terkejut2 sebab tangan kakinya bergerak2 masa dipotong....hehhehe....anak2 pun excited sebab first time tengok ketam hidup. Kiranya memang betul2 fresh.


KETAM TELUR MASIN ALA ZLC

Bahan2:

8 ekor ketam saiz sederhana
1/2 sudu kecil serbuk kunyit

8 ulas bwg putih - di cincang
9 - 10 bj cili padi ~ dihiris serong (nak lebih pun boleh)
4 tangkai daun kari
1 biji telur masin + 2 biji kuning telur ~ direbus hingga masak ( saya guna jer dua biji)
1 sudu kecil gula
5 sudu besar susu segar/cair
3 sudu besar mentega + sedikit minyak untuk menumis

Cara:

Asingkan telur masin dari kulit dan hancurkan. Ketepikan.

Panaskan mentega dan minyak dlm kuali kemudian tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga wangi dan masukkan telur masin yg dihancurkan tadi.
Kemudian masukkan susu segar dan gula. (tak perlu letak garam sbb dah ada rasa masin dr telur masin)
Kacau rata dan masukkan ketam. Kacau lagi. Tumis hingga ketam masak, kemudian bolehlah dihidangkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...