Saturday, June 3, 2017

BISKUT TEMBIKAI MERAH


Kukis kedua ramadhan ini. Ni sebenarnya projek biskut anak2 yang resepinya saya cnp dari babab.net. Sudahnya, baru penuh satu loyang masing2 dah surrender. Dah la saya tersilap letak tepung. Perasan salah cuma bila suruh anak ambilkan baki tepung barulah tahu rupanya saya terguna tepung kentang.



Risau juga kejadiannya....tapi bila teringat resepi german cookies yg rangup guna tepung kentang juga saya jadi yakin kukis ni akan ok rasanya dan Alhamdillah...rangup.


BISKUT TEMBIKAI MERAH SUKATAN CAWAN
http://www.zulfadreamland.blogspot.my

Bahan2nya


  • 4 cawan tepung jagung (saya guna tepung kentang)
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan tepung gandum
  • selasih
  • perisa strawberi, vanilla dan pandan
  • sebiji telur
  • pewarna merah dan hijau


Cara 

Kacau telur dengan mentega. Masukkan tepung dan susu. Bahagikan kepada 3 bahagian. 1 bahagian perisa vanilla tanpa warna. 1 bahagian perisa pandan bewarna hijau dan 1 bahagian perisa strawberi berwarna merah dan diletakkan biji selasih. Ambil doh merah, bulatkan. Kemudian ambil doh tanpa pewarna dan leperkan. Balut doh merah. Ambil doh hijau, leperkan dan salut bebola tadi. Potong bentuk wedges. Bakar selama 25 minit dengan suhu oven 170 celcius.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...