Sunday, September 18, 2016

Kek coklat koboi 😀





Sejak semalam lepas tengok kawan post gambar kat group, hati membuak2 nak buat kek coklat ni. Dah lama nak buatkan kek coklat tapi tak tersampai2 niat tu. Pemgukus trio yang dibeli dua bulan lepas pun sampai ni belum ditest lagi.


Kek ni mudah disediakan dan kejadiannya superb... kalau ada tetamu bolehlah pilih kek ni untuk dihidangkan. Mesti tetamu teruja dan ada yang mintak resepi. 😍😍😍


Kek ni saya deco simple2 ajer. Saya satukan 300 gm chocolate compound bersama baki susu cair yang digunakan untuk adunan kek. Saya masak atas api hingga coklat cair. (Api direct...malas nak guna kaedah double boiler).

Bila kek dah siap kukus saya terbalikkan atas pinggan dan tuang choc ganache. Pastu potong dan.terus ngap...

Kek coklat kukus @ ZLC

Bahan A
1 cawan minyak masak (saya guna mentega cair)
1 cawan susu cair (boleh ganti dengan susu segar)
1 cawan susu pekat manis
1/2 cawan gula perang
3 biji telur (saya guna gred A

Bahan B

Ayakkan

1 cawan serbuk koko
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1 sk baking soda

Satukan semua bahan dan gaul rata guna whisk atau senduk kayu. Tuangkan ke dalam loyang 8x8 yg telah di alas dengan baking paper. Kukus selama 45 - 50 minit. (Panaskan kukusan terlebih dahulu. Balut penutup kukusan supaya wap tidak menitis di atas permukaan kek).

(Resepi asal dari ainulmalik, kisar bahan A bersama serbuk koko sebelum menuangnya ke dalam mangkuk berisi tepung dan digaul rata.)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...