Tuesday, June 21, 2016

Moreh 15: CRISPY FRIED BREAD (Roti Goreng Rangup)


Stok roti tengah banyak. Baki buat sandwich untuk moreh 14. Nak ulang menu sama macam tak best jer. Kalau boleh, 30 hari moreh tu saya nak bagi 30 menu berbeza..🤗. Baru ada umphhh (tapi kekadang repeat jufa menu sama dia tiga kali bila dah ketandusan idea)

Kali ni saya buatkan crispy fried bread pulok. Sumber resepi saya blog Hasue. Hasue guna inti kaya tapi saya guna inti sardin. Tak mau manis2 sangat.  Saya buat lebih 50 ketul. Laku.....kejap jer dah habis. Masa anak saya minta dah tinggal serdak jer.... Alhamdulillah.


Roti goreng ni kalau letak sardin, sedap.juga cicah ngan sos thai atau sos cili. Tapi kalau tak dan makan camtu ajer pun sodap.....tambah2 kalau yg baru keluar dari kuali.

CRISPY FRIED BREAD

Bahan-bahan

22 keping roti
Serikaya/inti sardin - Secukupnya
2 cawan tepung gandum (saya guna 1 1/2 cwn tpg gandum, 1/2 cwn tepung naik sendiri)
2 1/2 cawan air
2 sb mentega
1 sk garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
Sedikit serbuk kunyit


Cara-cara

Di dlm bekas,satukan tepung bersama mentega, garam dan gula. Bancuh dgn air (guna whisk lg senang) warnakan kuning dan ketepikan.

Ambil 2 keping roti dan sapukan dengan inti serikaya/sardin dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.

Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng. Celupkan roti ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...