Thursday, March 31, 2016

Bubur Butir Nangka

Rezeki dapat nangka free. Dalam perjalanan balik dari kampung, kitrg singgah kat gerai tepi jalan.....beli air tebu.....cuaca panas meneheng.....memang sedap dapat minum air tebu sejuk. Kat gerai tu ada la pulak tayang nangka masak...baru belah...bergetah2. Ingatkan untuk jual....saya minta nak beli. Sekali gitu akak tu bagi jer sbb dia kata nangka tu org sedekah kat dia.....jadi dia tolong panjangkan sedekahnya.... Alhamdulillah..moga bertambah luas rezeki orang2 yg memberi nangka tu.


Memandangkan saya ni tak boleh makan nangka mentah, saya buatkan bubur butir nangka dan saya campurkan isi nangka tu...bau mengancam....tak sabar nak makan. Saya masak untuk minum petang. 


Bubur butir nangka

15 ulas nangka - buang biji dan hiris
1/2 paket tepung pulut
1 kotak santan
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Bancuh tepung pulut bersama sedikit garam dan air secukupnya hingga menjadi doh yang senang dibentuk. Didihkan air di dalam periuk. Ambil sedikit doh dan bentukkan ikut citarasa - buat hingga doh habis. Rebus doh hingga timbul. Angkat dan toskan. Buang air rebusan. Satukan butir nangka yg telah direbus, nangka, gula, garam dan santan serta air.  Masak hingga mendidih. Tutup api.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...