Wednesday, January 27, 2016

Resepi kek oren


Teringin makan kek oren selepas tengok pos Kak Hjh asmah kat group kkpbt. Memandangkan resepi akak ni guna sukatan oz saya convert ke cawan supaya mudah nak rujuk.

Bau kek ni semerbak....saya tak letak sebarang pewarna tiruan.....kekalkan warna asli sebab ada anak yang alah kepada pewarna tiruan.

Resepi kek oren

8oz butter (1 cawan - 250 gm)
8oz gula castor (1 cawan + 1sb) - saya guna 1 cawan sahaja.....lebih kurang 7.1 oz)
8oz tepung kek (2 cawan - saya guna tepung gandum + 1sk baking powder - nak buat tepung kek sendiri pun tak boleh sebab kehabisan tepung jagung )
4bj telur gred A ( saya guna 5 biji gred C)
1bj buah oren (parut kulit nya)
1 sb jus oren

Cara

Butter, gula castor dan separuh dr parutan kulit oren. Pukul sampai gebu.
Telur asingkan putihnya pukul sampai berbuih.
Bila butter dah gebu masukkan kuning telur kacau rata.
(Saya terus masukkan sebiji2 telur)
Masukkan tepung kek sedikit2 kacau rata.
Masukkan putih telur kacau rata.
Akhir sekali masukkan separuh lagi kulit oren parut dan 1 sudu jus buah oren.
Kacau rata boleh la di bakar  dalam oven pada suhu 170 celcius selama 40 minit atau hingga masak.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...