Sunday, January 17, 2016

Bubur merah putih


Dua minggu lepas punya ceritera.....tetiba teringin makan bubur merah putih....tapi nak yg versi nasi bukan pulut yg macam hubby selalu buatkan tu....

Ikutkan bubur ni dibuat kalau celeb besday ker....baru sihat demam ker atau meraikan sesuatu yg menggembirakan.....tapi saya buat bila teringin...takde acara tertentu...

Rasa nak mkn buat jer la....janji bahannya ada terutama santan. Saya suka part yg putih tu...lemak2 masin....


Cara saya menyediakan bubur merah putih. 

1 cawan beras dibersihkan dan direbus sampai jadi bubur. Masukkan santan pekat secukupnya. Masak hingga mendidih. Kacau sesekali jangan sampai pecsh minyak dan hangit.

Kemudian saya asingkan sedikit bubur tadi dan letak sedikit garam. Selebihnya saya masukkan gula nisan/melaka dan masakkan hingga gula hancur dan sebati.

Nak hidangkan pun ada caranya. Ambil bubur merah dan tuangkan dlm mangkuk. Krmudian ambil sedikit bubur putih dan tuang ditengah2 mangkuk atas bubur merah tu....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...