Thursday, December 17, 2015

Popcorn Ayam Rangup



Hari ni diberi peluang dan kesempatan untuk buat demo masakan disurau. Buat ibu/bapa yg menunggu anak2 yg mengikut program Sahabatku Cermin Diriku. Alhamdulillah, walaupun tak ramai yang terlibat tapi saya tetap hapi sebab bila tengok anak2 menikmati popcorn ayam ni dengan penuh nikmat terus hilang rasa penat. 

Resepi popcorn ayam ni saya perolehi dari FB Koleksi Resepi Kuih Muih. Cara penyediaannya saya ubah suai ikut cara saya dan olah sedikit bahannya ikut citarasa. Terima kasih pada yg berkongsi resepi dan saya nak panjangkan ilmu ni disini pulak yer....

Kat bawah ni saya share sebahagian feedback daripada mereka yang rasa popcorn ayam rangup ni.


Popcorn Ayam Rangup @ ZLC

BAHAN-BAHAN:

500 gm dada ayam | dipotong dadu
2 ulas bawang putih| dikisar (boleh tambah bawang merah jika suka)
½ sudu teh garam
¼ sudu teh serbuk lada hitam
½ cawan tepung (saya guna gandum - boleh guna tepung jagung juga)
2 ½ cawan emping jagung | dikisar kasar (saya guna mini cornflake yang boleh dibeli dari kedai bahan bakery) - kalau tak mahu guna emping jagung boleh ganti dengan nestum, oat atau serbuk roti
¼ sudu teh paprika (boleh ganti serbuk cili atau serbuk kari)
¼ sudu teh serbuk lada sulah (pilihan)
¼ cawan mentega
2 biji telur | dipukul
3 cawan minyak masak


CARA MEMASAK:

1. Masukkan ayam, bawang putih, garam dan serbuk lada hitam ke dalam mangkuk. Gaul rata dan perap selama 30 minit (nak perap lebih lama pun boleh). Ketepikan seketika.

2. Satukan tepung + serbuk paprika dan lada putih. Gaul rata.

3. Di dalam mangkuk berlainan, masukkan emping jagung.

4. Pukul telur dalam mangkuk. 

5. Ambil ayam dan gaulkan di dalam mangkuk telur hingga rata.


6. Kemudian celupkan ke dalam bancuhan tepung dan sadurkan kembali dengan telur dan kemudian salut dengan emping jagung tadi.

7. Panaskan minyak masak dan tambahkan mentega ke dalamnya. Biarkan mentega cair.

8. Apabila minyak telah panas, goreng ayam sehingga bertukar warna keemasan. Ulang proses sehingga habis.

9. Toskan ayam dan sedia untuk dihidangkan.

******* Jika ingin menyimpan popcorn secara sejuk beku boleh melakukannya selepas proses menyalut dengan emping jagung. Susun popcorn di dalam bekas kedap udara dengan melapis setiap lapisan popcorn dengan plastik supaya mudah untuk digoreng nanti. Popcorn sejuk beku tak perlu defroast, boleh terus digoreng dengan api sederhana.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...