Monday, December 21, 2015

Apam pisang gula hangus


Balik kampung aritu dapat banyak stok pisang abu, tambah pulak pisang emas yg hubby beli. Semuanya dah masak sangat. Supaya tak rosak semuanya saya kisar dan simpan dalam peti beku. Boleh guna untuk buat kuih dan cucur.

Malam tadi buat apam pisang ni, nak buat lepat takde daun. Saya guna resepi yang saya ambil dari blog mamawandiha, saya olah sikit2 jer.

Apam Pisang Gula Hangus @ ZLC

BAHAN2: 
½ cwn gula pasir 
1 cwn susu segar atau santan
3 sb mentega
3 biji telur
3/4 cwn Gula Kastor
1½ cwn Pisang Lecek (saya kisar)
2 cwn Tepung Gandum*
1 st Baking Powder*
1 st Bic Soda*
1/4 st Garam* (* ayakkan sekali) 

CARA2:

1. Cairkan gula dgn api kecil menjadi gula hangus dan masukkan susu sehingga menggelegak.  Tutup api dan campurkan mentega dan kacau rata.  Sejukkan.

2. Pukul telur & gula kastor sehingga kembang (saya guna whisk saja dan pukul sebati).  Masukkan pisang dan gaul rata.  Masukkan tepung* dan gaul sebati.

3. Tuangkan ke dlm tin yg di oles minyak.  Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. (Saya kukus dlm acuan kecil jadi masa mengukus lebih pendek)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...