Tuesday, December 30, 2014

Kek lumut lapis cheese

Aktiviti menghabiskan stok cream cheese, kaya dan horlick. Adunan cheese saya buat 4 bncuhan sebab baki cheese aritu ada 500gm lagi. Saya dapat dua loyang satu buat loyang bulat dan satu lagi loyang berlubang kat tengah tu......masih ada lebihan adunan cheese tu saya buat brownies cheese kukus.....

Saya lupa resepi ni saya ambil dari mana tapi terima kasih banyak2 pada yg sudi kongsi resepi ini....




Kek lumut lapis keju
Dicuba oleh: zulfaza love cooking
Bahan Kek:

10 biji telur gred A
450g mentega
1/2 cawan gula kastor
1 tin kecil serikaya
2 cawan nestum
1 cawan serbuk horlicks
1 cawan tepung hongkong @ gandum (diayak)
2 sudu kecil esen vanilla
1 botol (30 ml) pes pandan
1 cawan susu pekat manis
sedikit pewarna hijau
1 cawan serbuk almond 
saya tambah 1 sk baking powder

Cara-cara

Pukul mentega bersama gula halus dan esen vanilla hingga kembang dan berkrim. Gunakan kelajuan maksima.
Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed perlahan). Kemudian, masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Ulangi proses ini sehingga habis.
Masukkan susu pekat dan pes pandan. Putar sebati.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dengan horlicks, serbuk almond dan nestum . putar sebati.

Cheese tengahnya:

125gm cream cheese (Anchor terbaek)@boleh pake Philadelphia@Tatura dll jenama cheese
100 mentega
2 bijik telur
1/4 cup gula kastor
2 sudu makan tepung gandum

Cheesenya:

putar cheese bersama mentega.. masukkan telor gula & tepung..putar sampai sebati..ketepikan...

*kukus lapisan hijau 1 jam 1/2. .kemudian kukus adunan cheese 1/2 jam. akhir sekali kukus baki adunan hijau 1 jam 1/2 juga...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...