Thursday, September 25, 2014

Bingka labu

Saya tak blend pun bahan....guna sudu jer untuk adun sebati semua bahan

Sumber resepi saya kali ni MadihaA. Saya olah sedikit ikut citarasa.....

Bahan2
1 biji labu kuning saiz sederhana ~ kopek, dadu, rebus & tos (saya tak kupas kulit terus belah 4, kukus dan korek isinya dengan sudu)
240 gm gula pasir ( saya guna 210 gm sahaja)
250 gm tepung gandum
3 biji telur (A)
1 cawan santan pekat
125 gm marjerin ~ cairkan
Saya tambah sedikit garam



Cara Menyediakan

1. Blend labu rebus, gula, telur dan santan hingga halus.
2. Masukkan bahan blend ke dalam mangkuk besar.
3. Masukkan tepung sikit demi sedikit dan kacau rata.
4. Masukkan marjerin yang dicairkan dan kacau. Jika adunan berketul2.. boleh ditapis atau diblend sekali lagi.
5. Panaskan ketuhar 175C. (Saya guna oven kecil - suhu 200 °C)
6. Lenserkan acuan dengan marjerin/butter.
7. Masukkan adunan ke dalam acuan dan bakar selama 40 minit (saya bakar selama 55 minit api atas bawah - hasilnya sedang elok jer) atau hingga masak bergantung saiz loyang & saiz oven anda.


Nota: Cara menguji kuih.. cucuk kuih dengan lidi penguji jika lidi keluar bersih.. bermakna kuih sudah masak.. jika lidi penguji masih bersalut dengan kuih teruskan membakar dengan menurunkan suhu ke 160C utk mengelakkan kuih dari hangus.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...