Wednesday, July 9, 2014

Sambal hitam belimbing buluh lagi

Kali ni saya ubah skit....bawang saya hiris semua dan belimbing saya lenyek2kan ajer.

1 cawan belimbing yg direbus - lenyek2kan.
2 cawan ikan bilis
1 cawan cili padi
2 1/2 biji bawang holland (kali ni saya hiris semua)
Gula
Garam
Kicap lemak manis ( saya guna kicap masin 5 sb)
Minyak untuk menumis

Rebus belimbing dalam periuk tanpa air sehingga ia bertukar warna kecoklatan.
Hiris  semua bawang. Blend /tumbuk cili, ikan bilis dlm food processor. Tumis bawang hiris hingga naik bau, kemudian masukkan bahan yang di blend dan belimbing.
Goreng sehingga kering, perasakan dgn garam dan gula. Masukkan sedikit kicap.
Tapis minyaknya dan sambal disimpan dalam bekas kedap udara.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...