Wednesday, January 29, 2014

Fettuccini Alfredo Seafood

Resepi Fettuccini Alfredo Seafood ni saya rujuk dari Blog Dapur di Riyadh. Jauh tu... Ini sebenarnya N3 lama yang saya dah terdelete, jadi usahakan memasukkannya semula.... konon nak buat spring cleaning kat blog archive tapi lain pulak jadinya....

Masakan merupakan juadah yg saya hidangkan sempena besday anak bulan pertengahan bulan aritu. Sapa2 yg suka pasta, tak pedas dan rasa lemak2 gitew....sesuai sangat masak menu ni.... Saya adjust skit resepi asal sbb nak kurangkan rasa muak cream tu dengan menambah lada hitam dan capsicum...
 
Bahan-bahannya:

1 paket fettucini (500 gm)
500 gm udang - dibuang kulit
300 gm kepah (tak letak sebab takde)
200 gm sotong - potong bulat - saya tambah
bawang putih 6 ulas - tumbuk atau cincang halus
1 sudu besar mentega
1/2 cawan cream
3/4 cawan susu segar
1/2 cawan stok ayam (1/2 cawan air + 1/2 kuib ayam)
1 sudu besar parsley kering
1 sb lada hitam (saya tambah)
capsicum pelbagai warna di potong kecil - saya tambah untuk menceriakan warna dan menambah perisa.
garam

Cara membuatnya:
  1. Bersihkan kepah dan rebus sekejap dengan 3 ulas bawang putih. Tutup api dan toskan.
  2. Rebus fettucini mengikut arahan seperti bungkusan. Toskan.
  3. Sambil itu, panaskan kuali dan letakkan mentega. Masukkan bawang putih dan kacau sampai naik bau. Masukkan udang dan balikkan, tunggu sampai udang berwarna pink. Masukkan capsicum dan kacau seketika. Masukkan stok ayam. Kacau dan perlahankan api.
  4. Masukkan cream dan susu segar. Masukkan kepah tadi dan kacau. Tunggu mendidih sekejap. Masukkan parsley, lada hitam dan garam secukup rasa.
  5. Curahkan kuah ke atas fettucini yang telah direbus tadi. Boleh dihidang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...