Tuesday, December 24, 2013

Kek batik tanpa telur

Namanya kek tapi guna biskut.....kalau nak tukar nama jadi biskut batik ble tak......hehehe.

Pernah sekali guna resepi yg letak telur....kejadiaannya ok tapi saya kurang suka la pulak...suka yg resepi camni....

Resepi ni saya ubah suai. Guna coklat bar....dlm resepi asal guna serbuk koko. Saya nak habiskan coklat tu sebab takut expired.  

Resepi asal tu guna 1 pack biskut marie tapi tak tahu berapa gram - saya guna 2 paket biskut marie (pack 270 gm) - saya beli jenama hwa tai
1 cawan susu pekat
1 1/2 cawan milo
1/2 cawan serbuk koko - saya ganti dengan1 /2 kg chocolate compound (dark chocolate)
250 gm mentega

Masak mentega (dan chocolate compound) sampai cair dengan api sederhana.
Masukkan milo. (Kalau guna serbuk koko masukkan sekali)
Kacau sebati
Masukkan susu dan kacau sebati. Masukkan biskut marrie yang dah dipatah2kan. Terus tutup api. Kacau sebati.

Tuang dalam loyang dan tekan2 bg padat. Sejukkan dan biar membeku baru boleh potong.

Tapi kalau guna serbuk koko  simpan dalam peti ais. Biarkan sekurang2nya lima jam baru potong.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...