Thursday, November 7, 2013

Kek karot walnut

Kali ni pulak saya nak share resepi yang saya dah guna sejak bertahun dulu yang dikongsi oleh kawan pejabat.....dah pencen kakak tu....dia blajo masa duk obese ikut hubby dia....

Kek ni saya tak letak topping sebab permintaan dari yg menempahnya begitu....lagi pun saya sendiri suka makan kek ni cenggitu jer...

Bahan A

2 cawan tepung gandum
1 3/4 cawan gula
2 st baking powder
1 st garam
3 st serbuk kulit kayu manis
1 cawan walnut cincang (saya bakar jap)
1 cawan kelapa kering

Gaul semua bahan di atas.

Bahan B

3 cawan carrot parut (~ 3 biji)
1 1/2 cawan minyak masak
4 biji telur (dipukul jangan sampai gebu sangat)

Gaul sebati bahan B.
Masukkan bahan A ke dalam  bahan B.
Gaul sebati.
Tuang dalam loyang yang telah di alas dengan baking paper dan digris.
Bakar pada suhu 160 ºC selama 45 atau hingga masak.

Saya share juga satu resepi yg lebih kurang sama tapi ada letak serbuk pala dan esrn vanila....Resipi diambil dari Myresipi oleh newbie123..

Bahan2 (adunan penuh) :

2 1/2 cawan parutan karot
4 biji telur
1 cawan minyak masak (aku guna minyak jagung)
1 1/2 cawan gula castor
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 sudu teh baking powder
1 1/2 sudu serbuk kayu manis
1 sudu teh serbuk buah pala
1 sudu teh esen vanilla
1/2 sudu teh garam
1 cawan kacang pecan atau walnut yg dicincang

Cara2 :

1) Tepung, soda bikarbonat, baking powder, serbuk kayu manis, nutmeg dan garam semua diayak sekali.
2) Pukul telur dan gula hingga sebati. Guna hand whisk je... guna senduk kayu pun boleh. Bila dah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi
3) Masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan (2)
4) Masukkan esen vanilla, carrot dan kacang. Kacang hingga sebati.
5) Masukkan kedalam bekas/tin yang sudah dilengser dengan minyak dan bakar dengan kepanasan 160-180C (ikut oven) selama 40-60 minit (oven perlu dipanaskan terlebih dahulu dalam 10 minit).

Note: Kalau 1/2 adunan macam aku buat tu cuma 25 minit dengan suhu 160C (ketuhar besar).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...