Sunday, January 27, 2013

Kek cempedak

Musim cempedak tiba lagi...asyik goreng je jemu pulak. Dah pernah cuba talam cempedak. ..sedap gak..
Kali ni kita try buat kek plak....Kek ni mudah menyediakannya....sedap dan harum semerbak dengan bau cempedak dan mentega....saya lupa kat mana ambil resepi ni tapi berbaloi mencubanya.... Lain kali kalu ada nangka nak ganti dgn nangka plak...
Bahan-bahan
250 gram mentega
200 gram gula caster (kalau buat plain butter kek gulanya boleh tambah jadi 250 g)
250 gram tepung naik sendiri (saya guna tepung gandum + 1 1/2 sk baking powder)
4 biji telur (saya guna telur gred A)
200 gram isi cempedak, buang biji dan potong kecil-kecil. (saya letak 250 g)
Caranya
1) Pukul mentega dengan gula sehingga putih dan lembut.
2) Tambah telur dan tepung, selang-seli
3) Masukkan isi cempedak dan gaul. Jangan gaul terlalu banyak supaya isi masih berkeping-keping.
4) Bakar dalam ketuhar selama 45 min pada suhu 180 celcius atau sehingga masak.
**** kali ni saya pukul telur dgn gula hingga kembang pastu baru masukkan mentega. Pukul lagi sampai gebu lebih kurang 10 minit. Pastu masuk tepung dan pukul sebentar hingga rata. Last sekali masukkan cempedak dan gaul rata.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...